Ricochet Bond.nl

Onderwerp opties
Stem op dit onderwerp
#18 - 19-11-07 14:03:25 Voorstel Nieuw scoring systeem

Beheerder
enthusiast

Lokatie: Zeist
Om de ranglijsten / speelsterktes iets beter te laten verlopen is er het Ricochet Dynamic Scoring (rds) bedacht. Het is nog een voorstel, maar graag horen we wat jullie ervan vinden.

Klik hier voor meer informatie over uitleg van het nieuwe systeem:
http://www.ricochetbond.nl/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=17#Post17

#37 - 26-11-07 17:36:54 Re: Voorstel Nieuw scoring systeem [Re: Julien]

stranger

Lokatie: Macclesfield
Hey Julien,

Ik heb het RDS ranking systeem bekeken, dit lijkt mij op zich een hele goede manier van inschalen van het niveau van een speler. Alleen zal ik dan wel aanraden om de speelsterkte mutatiegrenzen vast te zetten in verband met de transparantie van het systeem. Verder vroeg ik me af hoe het zit met spelers die één keer meedoen, maar die wel zeer goed kunnen spelen (bijvoorbeeld Nederlandse topsquashers), hoe wordt bepaald in welke categorie ze vallen voor de eerste wedstrijd die ze spelen? Als die in eerste instantie als een categorie 8 speler wordt ingeschaald dan is het lullig voor iemand die een categorie 6 is die volledig van de baan wordt getikt. Wat ook mogelijk is is bijvoorbeeld de eerste paar wedstrijden van diegene niet mee te laten tellen, m.a.g dat het geen effect heeft op de categorie van de verliezer.

Nadeel 1) van het RDS systeem is dat er voor goede spelers (hoge categorie) niks extra's te winnen is tegen mindere spelers (ze kunnen alleen hun ranking verdedigen), dit is niet echt motiverend. Op het moment dat er weinig goede spelers aanwezig zijn trekt dit ook geen goede spelers aan.
Nadeel 2) Het is niet duidelijk hoeveel je ranking vooruit kan gaan bij het inschrijven voor een toernooi, want dit is volledig afhankelijk van welke tegenstanders je tegen komt.

Verder vind ik het wel een goed systeem, alleen is het wel handig om bij een toernooi een overzicht op te hangen van alle categorien van de deelnemers om de ranking zo transparant mogelijk te houden. Succes er mee!

Groetjes, Jasper

#38 - 26-11-07 21:58:52 Re: Voorstel Nieuw scoring systeem [Re: Jasper]

Beheerder
enthusiast

Lokatie: Zeist
Hey jasper, goede opmerkingen. Hier een paar antwoorden.

-Als blijkt dat iemand in een jaar meer dan 1 punt stijgt, dan worden de wedstrijden die de persoon van hem / haar heeft verloren niet meer meegeteld bij de verliezende persoon. Dit om te voorkomen dat de veliezer de dupe worden van het verkeerd inschalen.
-Het initieel inschatten is inderdaad heel lastig en moeten we eens goed over nadenken. Ik denk dat we hiervoor eerst wat ervaringscijfers moeten opbouwen. Ik hoop daarom ook alle wedstrijd gegevens van de afgelopen jaren te kunnen krijgen, om het systeem initeel mee te vullen, en te zien wat daar het resultaat van is. Voor de initiele vulling wil ik eigenlijk iedereen met een gemiddelde 5 laten beginnen, en dan moet volgens mij het systeem antwoord geven op het uiteindelijke nivo / resultaat.
-Het klopt dat sterkere spelers hun ranking moeten verdedigen, maar dat is eigenlijk niet zo'n probleem. De ranking is namelijk geen vervanging voor de ranglijst! Het geeft alleen maar je speelsterkte aan, en niets anders. Het is puur een middel om jezelf te kunnen vergelijken met anderen, en ook op een iets makkelijkere manier, bepalen wie er in het A toernooi thuis horen, en ook wie niet. En daarnaast, als je als sterke speler niet in staat bent om van een slechtere te winnen, tja dan hoort je ranking ook gewoon omlaag te gaan ;\) . Lijkt me juist een goede motivatie.
-Het klopt dat je niet weet hoeveel je ranking vooruit kan gaan, maar daar is de ranking ook niet voor bedoeld. Aan de andere kant is het wel bekend na de loting, aangezien je dan wel het schema al zou kunnen uittekenen. De rankings zijn tenslotte voor de tournooien al wel bekend.

Hopenlijk beantwoord dit je vragen.

Julien.

#40 - 27-11-07 16:15:20 Re: Voorstel Nieuw scoring systeem [Re: Julien]

stranger

Lokatie: Macclesfield
Ok bedankt voor het snel beantwoorden, duidelijk. Ik had opgemaakt uit het voorstel dat het RDS-systeem als vervanging zou gelden voor de officiele ranglijst, maar dit is nu opgehelderd, bedankt. Kom je donderdag nog spelen?

Jasper

Moderator:  Bert, Coen, Johan, lars, Martijn, Michel S