Hey jasper, goede opmerkingen. Hier een paar antwoorden.
-Als blijkt dat iemand in een jaar meer dan 1 punt stijgt, dan worden de wedstrijden die de persoon van hem / haar heeft verloren niet meer meegeteld bij de verliezende persoon. Dit om te voorkomen dat de veliezer de dupe worden van het verkeerd inschalen.
-Het initieel inschatten is inderdaad heel lastig en moeten we eens goed over nadenken. Ik denk dat we hiervoor eerst wat ervaringscijfers moeten opbouwen. Ik hoop daarom ook alle wedstrijd gegevens van de afgelopen jaren te kunnen krijgen, om het systeem initeel mee te vullen, en te zien wat daar het resultaat van is. Voor de initiele vulling wil ik eigenlijk iedereen met een gemiddelde 5 laten beginnen, en dan moet volgens mij het systeem antwoord geven op het uiteindelijke nivo / resultaat.
-Het klopt dat sterkere spelers hun ranking moeten verdedigen, maar dat is eigenlijk niet zo'n probleem. De ranking is namelijk geen vervanging voor de ranglijst! Het geeft alleen maar je speelsterkte aan, en niets anders. Het is puur een middel om jezelf te kunnen vergelijken met anderen, en ook op een iets makkelijkere manier, bepalen wie er in het A toernooi thuis horen, en ook wie niet. En daarnaast, als je als sterke speler niet in staat bent om van een slechtere te winnen, tja dan hoort je ranking ook gewoon omlaag te gaan

. Lijkt me juist een goede motivatie.
-Het klopt dat je niet weet hoeveel je ranking vooruit kan gaan, maar daar is de ranking ook niet voor bedoeld. Aan de andere kant is het wel bekend na de loting, aangezien je dan wel het schema al zou kunnen uittekenen. De rankings zijn tenslotte voor de tournooien al wel bekend.
Hopenlijk beantwoord dit je vragen.
Julien.