Ricochet Bond.nl

Nieuwe Reactie
Onderwerp opties
Stem op dit onderwerp
#1768 - 18-04-10 21:39:04 Altijd "Best of 5" bij eerste wedstrijd

enthusiast

Lokatie: Winschoten
Beste sportievelingen,

dit idee breng ik in naar aanleiding van het toernooi in Rheden. Het was op zich een mooi toernooi in Rheden. Mooie sportschool en vooral een fijn terras!

Ik kon me echter niet vinden in het spelen van een "Best of 3" bij de eerste wedstrijd. Ik vind dit een slechte keuze om tijd te besparen en zou graag een wijziging hiervan zien bij een volgend toernooi.

De eerste wedstrijd op een toernooi is een hele belangrijke. Dit bepaalt voor een groot deel het vervolg van je toernooi. Als je dan al 2 uur gereden hebt en je moet direct vol aan de bak, dan duurt het even om op stoom te komen (vooral voor de diesels zoals ik). Een best of 3 is dan simpelweg te kort en niet de juiste manier om te beginnen.

Er zijn andere manieren om tijd in een toernooi te besparen, bijvoorbeeld de hele verliezersronde best of 3 spelen. Dit zou je dan ook voor het A-schema moeten doen, want waarom zou dat moeten afwijken?

Graag jullie reactie.

groeten
Bert

Omhoog Antwoorden Quote Snel antwoorden Snel quoten
#1776 - 19-04-10 19:50:50 Re: Altijd "Best of 5" bij eerste wedstrijd [Re: Bert]

enthusiast

Hallo Bert,

Bedankt voor je reactie.

Ik heb ook een mooi toernooi gezien in Rheden met leuke wedstrijden en zeker een fijn terras. Goede gelegenheid om wat meningen en reacties te horen.

Op de eerste plaats willen we aangeven dat Ricochetbond.nl open staat voor alle feed-back en verbeterpunten. Met z'n allen kunnen we het alleen maar beter maken.

Je hebt gelijk dat de eerste wedstrijd van de dag heel belangrijk is. Iedere speler zal daar vol aan de bak gaan, want we willen allemaal een goed resultaat neerzetten.

De keuze is inderdaad ontstaan doordat er wat tijd bespaard moest worden. We hadden het nog even nagekeken en vorig jaar is er op dezelfde manier gespeeld, dus hierbij het gekopieerd.

Zoals je al aangeeft er zijn nog andere mogelijkheden om tijd te besparen en toch met 24 deelnemers een toernooi te kunnen spelen.
Of dat wel of niet in de A poule moet gebeuren heeft te maken met het aantal deelnemers. Tot op heden staat altijd de afspraak dat een deelnemer aan een toernooi minimaal drie wedstrijden speelt. Het kan bij een volgende toernooi ook zo zijn dat er een groot A/B schema is van 16 deelnemers en een klein B/C schema van 8 deelnemers.

Als er nog andere spelers zijn die hier op willen reageren dan horen we dat graag. Ook wat betreft de keuze voor bepaalde schema's zijn er misschien ideeën of reacties.

Groeten en tot snel bij de toernooien.

Ricochetbond.nl

Julien, Martijn, Lasmar, Coen, Johan

#1811 - 23-04-10 00:38:27 Re: Altijd "Best of 5" bij eerste wedstrijd [Re: Johan]

stranger

Ik heb een vraag:
Heb nu een paar keer het speelschema van Ricochet meegemaakt en er vallen mij een paar dingen op:

1) als je je 1e partij zwaar loot, ben je eigenlijk al uitgespeeld. Is er niet wat te bedenken, zodat je via een omweg je toch nog omhoog kan spelen tot bijv de strijd om 3e en 4e plek.
2) waarom moeten alle spelers tot het eind aan toe spelen om de laatste plaatsen. Kun je hier niet een systeem voor ontwikkelen; bijv. plaats 24 t/m 20 levert 1 pnt op, 19 t/m 16 2 pnt. Hierdoor kun je met minder partijen toe, waardoor niet iedereen zo lang hoeft te wachten en ellenlang nog moet spelen om een eigenlijk niet zo belangrijke plek.
3) wat jammer dat een toernooi zo lang duurt, waardoor je minder publiek vast kunt houden! Die dan helaas vaak uitmondt in een finalepartij met vrijwel alleen nog wat deelnemers die kijken....

Lon Offline
Antwoorden Quote Snel antwoorden Snel quoten
#1814 - 23-04-10 08:53:57 Re: Altijd "Best of 5" bij eerste wedstrijd [Re: Bert]

journeyman

Lokatie: Dreumel
^De meeste deelnemers vinden het juist leuk om een minimum aantal wedstrijden te spelen wink Anders reis je bijvoorbeeld 150km en ben je na 1-2 wedstrijden uitgespeeld en dat is zonde.

Het is immers ook puur voor de fun, of je bijv. 12e, 13e of 14e wordt maakt niet uit maar je wil zoveel mogelijk winnen.

#1815 - 23-04-10 09:13:16 Re: Altijd "Best of 5" bij eerste wedstrijd [Re: Lon]

enthusiast

Lokatie: Veendam
Hoi Lonneke,

Ik heb jouw 3e stelling ook op www.ricochetters.hyves.nl gezet...
Ok??

#1817 - 23-04-10 10:28:09 Re: Altijd "Best of 5" bij eerste wedstrijd [Re: Marieke]

member

Lokatie: Beuningen
Ik zou als ik maar 2 partijen hoef te spelen, zeker geen 2 uur in de auto gaan zitten.. dan ga ik liever naar de sportschool en speel daar 4 partijen.
En eigenlijk de meeste toernooie die ik gespeeld heb tot nu toe blijve de meeste spelers wel tot de finale/prijsuitreiking.
Loting blijft lastig ene keer heb je pech, de andere keer meer geluk.. soms is 't niveau onderling gewoon wat groter.
Tuurlijk wil iedereen winnen, maar als je uiteindelijk iig maar lekker gespeeld hebt smile

#1818 - 23-04-10 12:01:30 Re: Altijd "Best of 5" bij eerste wedstrijd [Re: Anka]

enthusiast

Die laatste opmerking van Anka gaat het juist om bij de eerste partij. Je wilt lekker gespeeld hebben, ook in je eerste partij. Juist daarom pleit ik er voor om die eerste partij altijd best of five te spelen.

#1834 - 26-04-10 10:23:21 Re: Altijd "Best of 5" bij eerste wedstrijd [Re: Bert]

enthusiast

Hallo allemaal,
Bij deze even enkele reacties op de vragen/opmerkingen;

Er zijn diverse schema's waar je voor kan kiezen. De reden waarom we dit schema gebruiken is omdat spelers altijd een minimaal aantal wedstrijden spelen, en er in feite tot het eind wat te winnen is, ook al gaat dat maar om een paar punten. In ieder geval kun partijen spelen en daar gaat het natuurlijk om!

Een schema waarbij je je weer in je toernooi kan spelen is leuk, nadeel er van is dat er ook spelers zijn die dan maar 2 wedstrijden spelen! Dat lijkt ons niet de bedoeling als spelers flinke afstanden moeten rijden. Daarnaast levert dat juist extra wedstrijden op, en dan zouden er bij een toernooi met twee banen minder mensen mee kunnen doen.

Dat toernooien dan wat langer duren heeft natuurlijk met bovenstaande te maken. Het is leuk als er veel publiek is bij een finale, en we weten dat de organisatie van toernooien er ook altijd over nadenken om alle spelers de finale te laten kijken. Dus als hier ideeën over zijn laat het ons weten, dan geven we dat door aan de sportcentra die toernooien organiseren. En wie weet kan daarmee ook wat publiek getrokken worden.

We kunnen in ieder geval concluderen dat iedereen het er om gaat om lekker te spelen, en als dat uiteindelijk winst oplevert is dat mooi meegenomen. wink
Indien mogelijk wordt bij de volgende toernooien de eerste ronde best of five, en kijken we waar in het schema op andere plaatsen tijd gewonnen kan worden.

Sportieve groet en tot ziens bij de volgende toernooien.

Ricochetbond.nl
Julien, Martijn, Lasmar, Coen, Johan

#1842 - 30-04-10 13:07:03 Re: Altijd "Best of 5" bij eerste wedstrijd [Re: Johan]

journeyman

misschien een goed idee om binnenkort een leden vergadering uit te shrijven zodat zowel dit onderwerp, als de let en stroke regel en verder wat ter tafel komt eens met elkaar te bespreken....?

ron Offline
Antwoorden Quote Snel antwoorden Snel quoten
#1859 - 03-05-10 19:17:49 Re: Altijd "Best of 5" bij eerste wedstrijd [Re: ron]

member

Lokatie: Scheveningen/Den Haag
Beste Ron, dit hebben we al eerder geprobeert met het oprichten van de Bond en zijn er toen er achter gekomen dat er dan weinig animo voor is om bij elkaar te komen. En we hebben niet voor niets de Bond opgericht toch? Ik denk dat zij hier prima een beslissing over kunnen nemen. Ik denk dat als ze duidelijk vermelden op de site hoe het gaat lopen (eventueel met argumentatie) er niemand is die er een probleem van zal maken. Daarnaast ben ik ervan overtuigt dat ze alle meningen van spelers zullen meenemen in de overweging.

groetjes,

Jeroen

#1874 - 06-05-10 10:13:53 Re: Altijd "Best of 5" bij eerste wedstrijd [Re: Duracell®]

Beheerder
enthusiast

Lokatie: Zeist
En je kan altijd op de site de zaken bespreken, want daar komt tenslotte iedereen. Zie bijvoorbeeld het topic over let / stroke:
http://www.ricochetbond.nl/ubbthreads.php/topics/579/Poll_Hoe_vond_je_de_no_stroke_.html#Post579

We kunnen dus ook Polls maken om zo te zien hoe de meerderheid erover denk!

Snel antwoorden:
HTML is uitgeschakeld
UBBCode is ingeschakeld

Moderator:  Coen, Johan, lars, Martijn, Michel S