Ricochet Bond.nl

Page 1 of 2 1 2 >
Onderwerp opties
Stem op dit onderwerp
#579 - 03-03-09 10:17:51 Poll: Hoe vond je de no-stroke spelregel?

Beheerder
enthusiast

Lokatie: Zeist
Tijdens het toernooi in Terborg en Alphen hebben we een pilot gedaan met de no-stroke regel: Er kan géén stroke gevraagd of toegekend worden in het geval van Hinder. Er kan dus uitsluitend 'let' gevraagd of toegekend worden.

Graag peilen we jullie mening hierover door middel van een Poll. Ook jullie reacties in dit topic zijn zeer welkom!

Ik vind de no-stroke regel
Only one choice allowed

Votes accepted starting: 03-03-09 10:17:45
You must vote before you can view the results of this poll.

#586 - 04-03-09 11:42:59 Re: Poll: Hoe vond je de no-stroke spelregel? [Re: Julien]

Beheerder
enthusiast

Ik vond het zeer prettig spelen want er was nooit discussie meer of er over gespeeld moest worden. Wat mij betreft mag dit een vaste regel worden. Wat vonden jullie ervan?

#587 - 04-03-09 13:10:00 Re: Poll: Hoe vond je de no-stroke spelregel? [Re: Julien]

member

Lokatie: Scheveningen/Den Haag
Graag wil ik een reactie plaatsen over de regel. Ik vond het op het toernooi prima gaan, idd weinig tot geen discussie op de baan. Ook wel eens prettig! Toch pleit ik er voor om dan vast te stellen dat tijdens finales en in de A groep wel scheidsrechters zijn en dat dit vastgesteld wordt, dit om te voorkomen dat hier misbruik van gemaakt wordt. Zelf ben ik ook wel iemand die in de weg kan lopen, maar dat is vaak meer onkunde dan opzet!!! haha

groet,

Jeroen

#589 - 04-03-09 17:36:02 Re: Poll: Hoe vond je de no-stroke spelregel? [Re: Duracell®]

Beheerder
enthusiast

Hoi Jeroen,

Hoe denk jij dat je er misbruik van kunt maken? Als ik de regel namelijk goed analyseer is er nog steeds de regel dat als je tegen iemand aanspeelt en hij had de achterwand geraakt, dan krijg je een punt. Bij opzettelijk hinder kan je altijd (rustig ;\) ) tegen de persoon aanspelen om je punt te krijgen.

Ik denk dat het in praktijk wel zal meevallen met het opzettelijk in de weg staan, maar dat zullen we denk ik gewoon tijdens de Ricochet Challenge 2009 moeten ondervinden. Ik denk dat we de pilot in ieder geval moeten doorzetten bij de volgende toernooien om een goed beeld te krijgen hoe het loopt.

Wat betreft scheidsrechters heb je een goed punt en zullen we tijdens het volgende bondsoverleg eens over nadenken.

#596 - 05-03-09 01:13:43 Re: Poll: Hoe vond je de no-stroke spelregel? [Re: Julien]

enthusiast

Inderdaad een goed punt om over na te denken. Maar naar mijn idee niet met scheidsrechters spelen zolang de wedstrijd en/of de spelers dit niet noodzakelijk maken.

#603 - 06-03-09 18:29:55 Re: Poll: Hoe vond je de no-stroke spelregel? [Re: Johan]

journeyman

Lokatie: Druten
Ook ik wil graag mijn mening plaatsen over de no-stroke regel.
Tijdens afgelopen toernooi heb ik deze regel als goed ervaren.
Op de momenten dat er voorheen veel twijfel was is dit met deze regel in een keer weggenomen.dus niet meer de overtollige discussie van stroke of let.(wat tijdens een toernooidag wel wat tijd kan schelen)

Over de scheidsrechters heb ik de mening dat je dit zolang mogelijk moet uistellen als er niet door de spelers om wordt gevraagd.Bij sommige is het gewoon wat prettiger om te spelen met een scheids.Bij de finale partij in de A(en e.v.t B)vind ik het goed om die met een scheids te spelen.

Bewerkt door lars (06-03-09 20:29:43)

#608 - 07-03-09 17:52:48 Re: Poll: Hoe vond je de no-stroke spelregel? [Re: Julien]

member

Lokatie: winschoten nederland
Een goede regel had volgens mij al veel eerder mogen komen.
Ik heb het altijd een domme regel gevonden,niet lullen maar spelen dat is mijn gezegde .
Je moet plezier hebben met het spelen van ricochet anders hoef je niet op een baan spelen,als je met je tegenstander er niet komt gewoon over spelen dan krijg je nooit geen problemen op de baan.
Ik heb zelf nooit een probleem over een punt gewoon op nieuw spelen en klaar is kees.
Het enige probleem die ik tegen kom als ik op de baan ben is de mensen die achter mij staan zien de bal niet en dat is hun probleem moeten ze maar bij mij langs kijken.

Gr. Wiebe

#611 - 08-03-09 23:26:11 Re: Poll: Hoe vond je de no-stroke spelregel? [Re: black spot]

Beheerder
enthusiast

Maar beste Wiebe, langs jou kijken is nog niet zo makkelijk als dat je zegt ;).

Maar goede opmerkingen heren. Ik denk dat wij bij deze een spelregelverandering krijgen :).

#688 - 18-03-09 19:54:37 Re: Poll: Hoe vond je de no-stroke spelregel? [Re: Julien]

stranger

Beste Ricochetters,
wat is het toch een LEUK spelletje he:)!!! Ik heb het 14 maart voor het eerst gedaan en kom zeker weer eens meedoen!
Over dat gestroke, ik vind het helemaal goed zo. Ik squash zelf en dat gezeur over een wel/niet stroke of let moet maar eens afgelopen zijn. Al zou je in de finale een miljoen kunnen winnen, Fair Play zou toch eigenlijk heel gewoon moeten zijn?!!

Met sportieve groeten,

Bas

#748 - 16-04-09 22:53:26 Re: Poll: Hoe vond je de no-stroke spelregel? [Re: Basisalgekozen]

Beheerder
enthusiast

Wegens succes en positieve reacties heeft de ricochetbond.nl besloten om de pilot door te laten lopen tot en met het toernooi op 4 juli in Steenwijk.

Heb je nog feedback dan horen we dat graag. Of plaats een bericht op de site, zodat we dat aan Ricochet benelux kunnen doorgeven.

Bewerkt door Johan (16-04-09 22:56:08)

#1064 - 14-07-09 20:07:41 Re: Poll: Hoe vond je de no-stroke spelregel? [Re: Julien]

journeyman

Hallo allemaal,

Ik wou toch nog een reactie bij deze poll gaan bij plaatsen.
Het spelen zonder no-stroke regel is bij iedereen goed opgenomen en er word goed mee omgegaan.

Toch ben ik van mening dat er bij sommige wedstrijden de stroke weer terug zou moeten komen om in het spel enige irritaties te kunnen voorkomen.Deze wedstrijden zijn zeker goed uitgespeeld maar tuusen de games door merk je de duidelijke aanwezige irritatie bij de beide spelers.Dit maakt het voor een scheidsrechter die bij deze partij gevraagd word het niet makkelijker.

Dit zou in sommige gevallen de speler er op wijzen dat deze niet op de juiste positie staat,op de baan,in de rally en dat hem dat consequenties gaat kosten,wat hem daarna minder snel nog eens zal over komen.

Groeten lars

#1071 - 16-07-09 15:06:10 Re: Poll: Hoe vond je de no-stroke spelregel? [Re: lars]

Beheerder
enthusiast

Dat weet ik niet Lars. Ik geloof niet zozeer dat de no-stroke regel de oorzaak is van het gedrag dat sommige spelers op de baan vertonen. Ik denk dat we eerder een regel moeten maken over het "bewust in de weg staan" of "obstructie". Want uiteindelijk is dat de oorzaak van de irritatie.

Ik weet ook de oplossing niet, maar tot nu toe heeft de no-stroke regel altijd heel goed gewerkt en juist enorm veel discussies verminderd die er eerst wel waren.

#1073 - 16-07-09 16:01:50 Re: Poll: Hoe vond je de no-stroke spelregel? [Re: Julien]

member

Beste Julien, dan heb je alsnog een stroke-regel!

#1081 - 22-07-09 21:03:00 Re: Poll: Hoe vond je de no-stroke spelregel? [Re: Julien]

enthusiast

Ik denk dat Jeroen gelijk heeft, dat er dan weer gewoon een stroke regel is. Maar Julien heeft ook gelijk dat er wel wat aan gedaan moet worden als iemand steeds, al dan niet bewust in de weg gaat staan. Een scheidsrechter moet keer op keer een let geven terwijl die speler die eigenlijk niet verdient. Vervolgens is de kans groot dat een speler dan de keuze gaat maken om de bal gewoon te slaan omdat iemand steeds in de weg staat. Dat maakt het voor een scheidsrechter alleen maar lastiger, wat het nu voor Lars al geweest was.

Benieuwd naar jullie reacties.

#1093 - 28-07-09 13:00:38 Re: Poll: Hoe vond je de no-stroke spelregel? [Re: Johan]

journeyman

Idd dan heb je wederom een stroke regel.maar ik ben van mening dat je er wel iets aan moet gaan doen,anders krijg je dat mensen gaan door spelen en dat er dan "gevaarlijke"situaties gaan ontstaan.

Tevens zou je op die manier een wedstrijd gaan "manipuleren".

Ik heb het idd mee gemaakt en ik moet zeggen dat ik voor sommige ballen idd een stroke zou geven(als de regel er was).maar denk wel dat je tijdens de wedstrijd de desbetreffende speler(s) erop moet attenderen,en vanaf daar evt een punt gaat toe kennen na het nogmaals voorkomen.Dan heeft het consequeties en wordt er misschien meer rekening mee gehouden.

#1101 - 03-08-09 12:36:52 Re: Poll: Hoe vond je de no-stroke spelregel? [Re: Julien]

enthusiast

We moeten gevaarlijke situaties voorkomen, maar denk dat niemand gevaarlijke situaties wil en daar dus wel rekening mee zal houden. Hoewel ik het wel weer kan begrijpen als iemand keer op keer in de weg gaat staan.

Als we de speler er op gaan attenderen betekent dat weer dat het een beslissing wordt van de scheidsrechter en die moet dan geaccepteerd worden. De speler die speelt moet gewoon zorgen dat de tegenstander in een rechte lijn naar de bal kan.

#1102 - 03-08-09 16:49:43 Re: Poll: Hoe vond je de no-stroke spelregel? [Re: Johan]

member

Bij sport horen discutabele momenten en hierbij zal er altijd een beslissing genomen moeten worden. Waar het in voetbal een rode of gele kaart is, strafschop ja of nee, bij amateurtennis is die bal uit of in, bij waterpolo is het nu wel of geen overtreding, etc. Je blijft gewoon altijd discussiepunten/regels houden, daarvoor is het ook sport.
Ik denk iig dat het voor Ricochet een goede uitgangspositie is om het spel z'n beloop te laten en deze regel te laten zoals hij is. Er zijn sinds deze regel veel minder conflicten of discussies op de baan en dat zie ik als zeer positief. Je zal het nooit helemaal uit het spel kunnen halen, ik denk dat er geen regel is die deze situaties helemaal eruit kan halen. Wel kan je mensen erop wijzen als het erg opvalt. Niemand zal het expres doen, en als je beter bent haal je de wedstijd alsnog wel naar je toe (eigen mening).

Jeroen

Bewerkt door Jeroen (03-08-09 16:51:07)

#1876 - 06-05-10 16:28:55 Re: Poll: Hoe vond je de no-stroke spelregel? [Re: Duracell®]

enthusiast

Lokatie: Winschoten
GEEN goede regel, z.s.m. afschaffen!

Ik heb daarvoor de volgende redenatie:

1. Als Ricochetbond Nederland wijk je daarmee af van de andere landen. Bij internationale toernooien is dat niet handig. Je leert namelijk ook niet meer om daar op te letten en het is dus nadelig voor de Nederlandse spelers.
2. Er ontstaan te vaak situaties waarbij je een (winnend) punt had kunnen maken, die wordt je dan afgenomen.
3. Tegenstanders doen minder moeite om niet in de weg te staan. Men kan dan bewust een verloren positie goed maken door simpelweg in een stroke positie te gaan staan. Ik wil niet zeggen dat dit gebeurd, maar zie wel regelmatig 'verdachte' situaties in de toernooien.
4. Spelers die op deze manier een 'zeker' punt dreigen te verliezen zouden er voor kunnen kiezen om toch te slaan in de hoop de tegenstander niet te raken (maar wel met een grote kans daarop!!) en zo het punt toch te maken. Ik denk dat je hiermee juist gevaarlijke situaties creëert.
5. De no-stroke regel is nadelig voor de spelers die wel fit genoeg zijn om aan de kant te gaan (oké, mij lukt het ook niet altijd...)
6. Je leert minder goed om de bal zo te plaatsen dat je geen stroke krijgt.

Ik heb ruim 10 jaar gesquasht en daar werkte de stroke regel prima. Kwestie van goede scheidsrechters bij de wedstrijden.

Om een vergelijking te maken: stel we schaffen in het Nederlandse voetbal de buitenspel regel af en in de rest van de wereld niet...

#1878 - 06-05-10 18:29:48 Re: Poll: Hoe vond je de no-stroke spelregel? [Re: Bert]

member

Ben het volledig met je eens Bert

#1986 - 20-05-10 23:50:56 Re: Poll: Hoe vond je de no-stroke spelregel? [Re: Richard]

journeyman

:)het kan in geen enkele sport dat basis regels afwijken in het buitenland!
Dus internationaal spelen ze met strokes,dan in nederland ook!!!!
Je kunt natuurlijk wel door de irf een regel aanpassing of wijziging laten doorvoeren mbt de stroke regel,maar dan zal die internationaal gedragen,en gehanteerd moeten worden.Het kan dus nooit zo zijn dat een aantal nederlandse spelers de regels van de sport gaan wijzigen,omda ze die regel niet zo leuk vinden......

ron Offline
#1987 - 21-05-10 01:30:08 Re: Poll: Hoe vond je de no-stroke spelregel? [Re: ron]

member

Doe meer mee met nationale toernooien dan zal je zien dat de regel prima werkt. Verder is het niet aanpassen, je weet gewoon dat als je internationaal speelt je aanpassingen moet doen maar deze zijn niet onoverkomelijk. We zijn een kleine sport en proberen deze sport voor een zo breed magelijk publiek mogelijk te maken. Verder zijn de argumenten al duidelijk uitgelegt waarom de regel is ingevoerd. Laten we nu eens allemaal ophouden met zeuren over een regel en lekker spelen.

#1988 - 21-05-10 09:54:30 Re: Poll: Hoe vond je de no-stroke spelregel? [Re: Duracell®]

enthusiast

Het is natuurlijk niet zo fraai als je een poll opent, de spelers om hun meningen vraagt en het vervolgens als zeuren gaat afdoen...
Dit valt me behoorlijk tegen. Open dan geen poll.

#1989 - 21-05-10 11:29:21 Re: Poll: Hoe vond je de no-stroke spelregel? [Re: Bert]

member

Lokatie: Voorburg
Beste ricochetters,

Ricochetbond.nl heeft de pole geopend om jullie mening te vragen over de ingevoerde regel van 'no-stroke' (vorig jaar als pilot gestart).

Onze reden voor deze regel is vooral dat wij als ricochetbond.nl willen bereiken dat de sport gaat groeien, en meer spelers enthousiast worden over de sport en de ricochetsport gaat beoefenen. De groei moet plaatsvinden bij de verschillende centra en dit zullen vooral de beginnende en nieuwe spelers zijn.

De sport moet groeien als breedtesport en meer recreatieve sporters zien te interesseren (zie Doelstellingen).

Daarbij gaat enthousiasme voor de sport samen met sportiviteit. Een sportieve instelling is de basis voor een leuke en gezellige sportbeoefening. En moeten leiden tot vooral leuke en gezellige toernooien!

Voor een sportieve en enthousiaste sport die wil groeien moet je kijken welke regels daarin stimuleren en welke belemmeren.

De stroke-let regel betekent voor een beginnende speler veel uitleg om te begrijpen. Zeker binnen de kleine baan van ricochet waarop met zijn tweeen gespeeld wordt.
Ook voor het gevorderde niveau hoort sportivief gedrag op de baan voorop te staan, en betekent het om ruimte te geven aan elkaar om het ricochetspel te spelen. En vraagt voor een evt. scheidsrechter veel om de regel te hanteren.

In overleg en met steun van IRF hebben wij de no-stroke regel dan ook ingevoerd als pilot in Nederland. IRF zou het graag ook op Europees niveau gehanteerd zien worden.

Nog reactie op enkele opmerkingen:
- op Europees niveau in ricochet staat sportief gedrag en leuke toernooien voorop en is er weinig discussie over let-en-stroke. En zijn het vooral incidenten waarover kort gediscussieerd wordt.
- ervaringen van IRF en ricochetbond.nl leden is dat bij squash de let-stroke regel juist wel veel discussie gaf en een onsportieve sfeer kan geven over wedstrijden en toernooien.

Aangezien ricochetbond.nl een platform is en wil zijn voor de spelers en centra in Nederland, vragen wij afgezet tegen deze doelen, jullie mening over de no-stroke regel middels deze pole.
Wij zullen na de zomer in overleg met IRF bepalen hoe we de regel verder zullen hanteren.

Nog extra: op het doel om de sport te laten groeien en meer nieuwe spelers te betrekken, zijn er dit jaar de paarse bal toernooien geintroduceerd. Op advies van enkele centra die aangeven dat daardoor makkelijker nieuwe spelers de sport willen beoefenen en willen meedoen. Dit is ook in overleg gedaan en met positieve steun van IRF.

Dus graag jullie reactie!
En op een verdere groei van de sport met leuke en sportieve toernooien en wedstrijden bij de centra!

Ricochetbond.nl
Johan, Julien, Martijn, Lasmar en Coen

#1993 - 23-05-10 11:35:36 Re: Poll: Hoe vond je de no-stroke spelregel? [Re: Coen]

member

Lokatie: Veendam
Ik wil hierbij ook graag mijn mening geven hoewel ik nog maar kort met de sport bezig ben. Ik ben het helemaal met Bert eens omdat je de bal zo moet plaatsen dat je tegenstander er niet bij kan komen en dan komt het idd aan op conditie en spelinzicht en als je 1 van die 2 probeert te omzeilen middels nieuwe regels blijft er van de sport weinig over of ja je zou het op de recreatieve manier kunnen gaan spelen natuurlijk. Ik speel vaak met Handglove en die maakt mij er vaak op attent dat ik hem in de weg sta. En daar moet ik dus aan werken met behulp van hem en het begint te werken. Wat Wiebe in de breedte heeft heb ik in de lengte. Ze moeten er maar omheen. Hard werken dus. Dus HOUDEN DIE REGEL

#1994 - 24-05-10 11:57:24 Re: Poll: Hoe vond je de no-stroke spelregel? [Re: 2 meter]

journeyman

Hallo allemaal,

Ik heb alle berichten gelezen, en moet een ieder enigzins gelijk geven. Maar we hebben de regel met een pilot een kans gegeven en dit is door vele spelers goed bevallen. Tuurlijk snap ik dat er door een ieder anders op wordt gereageerd. Maar nu die regel is doorgevoerd moet er volgens die regels gespeeld worden. Als iedereen precies weet hoe ze de regel moeten toepassen zouden we het kunnen overwegen om wel met strokes te spelen. MAAR dan moet een ieder weten hoe de regel is.
Wat Jan Geert zegt: Ze moeten er maar om heen, Nee als je de bal hebt gespeeld moet de weg naar de bal volledig vrij zijn voor de tegenstander, anders kom je weer op een LET.

Zoals Jeroen zegt we hebben die regel nu eenmaal toegepast dus we spelen volgens deze regels. Tijdens de toernooien moet daar dan niet over "gezeurd" worden,als ik het zo mag noemen.

Laten we het vooral gezellig houden. Fair play en have fun.

Groeten lars

Bewerkt door lars (24-05-10 12:22:18)

Page 1 of 2 1 2 >

Moderator:  Coen, Johan, lars, Martijn, Michel S